Tuesday 19 May 2009

Hagearbeid / Gardening work

Vi overtok et hus fra 1955 hvor det nok ikke har blitt gjort mye hagearbeid de siste årene... Det som skal være plen er overgrodd med mose og ugress, men det som er litt verre er at det mangler drenering (etter dagens standard) rundt store deler av huset. Så der har Tommy gravd opp langs tre vegger, den fjerde må vente til vi bestemmer om vi skal bygge på eller hva vi skal gjøre. Snart kommer både plater, singel, drensrør og fiberduk på plass, og da blir det nok bedre! Ellers har vi utvidet potetåkeren i år. I fjor satte vi jo 16 poteter, i år nesten 10 kg! Jeg har også kjøpt 20 jordbærplanter og satt ned, håper på en smak av gode og søte jordbær i sommer. Vi skal også sette ned 1 hvitløk, 1 rødløk og 1 vanlig løk for å se hvordan de blir. Ellers blir det ikke de samme sprellene i åkeren som i fjor siden hovedlukeren (meg) nok er litt lite mobil i sommer. Men det kommer vel andre sommere! Den siste uka har vært nydelig her, og vi nyter tomta vår og utsikta, selv om vi arbeider mye også. Jeg har forresten gitt opp årets kamp mot ugress og mose av samme grunn som jeg ikke planter så mye... Kanskje vi må pløye opp alt og begynne på nytt neste år?

Utsikta vår / Our view


Åkeren / the field


Tommy's gravearbeid / Tommy's work...

The house we bought one year ago was from 1955, and there has not been done much gardening work there the last years. The lawn is overgrown with moss and weeds, but what is worse is that there seems to be no proper draining around the house. So Tommy has dug around the house, by hands! We have also broadened our field. Last year we planted 16 potatoes, this year 10 kilos! So we needed more area for sure… I have also planted 20 strawberry plants, and we will put down three various types of onions. Last year we planted much more, but this year I will not be able to weed to the same extent, so we decided not to plant more, unfortunately. But there will be other summers! The last week we have had wonderful weather, and we really enjoy our view and site!

2 comments:

Nunne said...

Hmmmm, jeg ble jo helt sjuk etter å strikke babytøy, her jeg sitter og ser på de fine småklærn...
Har forresten nettop laga et sett i brunt, som datra mi skulle gi bort.
Hvor er det du har hus, da? Jeg ser ikke det av bildene...?!
Koselig at du hadde vært innom bloggen min :)
Ønsker en god dag til dge og dine, også "knøttet"... :)

Elisabeth said...

Dere har litt arbeid med drenering og slikt, men du verden så bra det blir etterpå da. Søte babyklær du har laget også ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...